Om oss

Iceland Mat er et konsept fra den engelske dagligvarekjeden Iceland Foods. Iceland er en unik britisk matkjede med vel 900 butikker over hele Storbritannia. Iceland Foods har ytterligere 40 butikker i resten av Europa, og en global eksportvirksomhet.

Iceland er en av Storbritannias raskest voksende og mest innovative matkjeder, anerkjent som et av de beste selskapene å jobbe for i Storbritannia. Iceland Foods vant i 2018 Frozen Food Retail of the Year og Online Supermarket of the Year!

Vi som har rettighetene på å drive Iceland i Norge har nå åpnet 4 butikker i Norge, og de har beliggenhet i Asker og Larvik, samt to i Oslo; en på Stovner Senter og en på St Hanshaugen.

Iceland Bekkestua blir den femte butikken, og den åpner 23. mai.

#TooCoolForPlastic

Iceland Foods har satt som mål å fjerne plastemballasje fra vårt eget merkeområde helt innen 2023. Dette arbeidet har begynt med lanseringen av våre nye produktserier, som pakkes i papirbaserte beger, og sparer 150 tonn ikke-resirkulerbar svart plast i år. Først ut er seriene «Hungry Heroes» og «Mumbai».

I Norge ønsker vi å være en kjede som bevisstgjør forbrukeren, og oppfordrer blant annet alle til å ta bruk gode gjenvinnbare bæreposer.

Palmeolje

Innen utgangen av 2018 skal 100% av våre egne merkevarer være fri for palmeolje. Iceland er den første britiske supermarkedkjeden som forplikter seg til å fjerne palmeolje fra egne merkevarer. 

Hva er palmeolje?

Palmeolje er en spiselig olje som hentes ut fra frukten til olje palmetrær. Palmeolje finnes i mer enn halvparten av alle tilgjengelige produkter i supermarkeder, fra brød og kjeks, til frokostblandinger og såpe.

Hvorfor sier vi i Iceland nei til palmeolje?

Uttak av palmeolje er en av de største årsakene til avskoging, og utgjør en alvorlig trussel for et antall dyrearter som allerede er truet av utrydning. I Indonesia og Malaysia, der utvinning av palmeolje og plantasjer for tremasse er de største driverne for avskoging, er mange dyrearter truet av utrydning - inkludert orangutangen. Utbredelsen av orangutang er mer enn halvert de siste 15 årene, og er nå kritisk utrydningstruet med bare 70.000 til 100.000 gjenlevende dyr i arten. 

Som en oppfølger til vårt arbeid med å være ledende innen varehandel på bærekraftsmål, ønsket vi i år å gjøre noe nytt og annerledes med vår julereklame. Vi ønsket å fortsette fokuset på oppmerksomheten rundt ødeleggelsen av regnskogen på grunn av produksjon av palmeolje - og dens innvirkning på den kritisk utrydningstruede orangutangen.

Reklamen ble imidlertid stoppet på TV i Storbritannia, og vises kun i våre supermarkeder der - samt at over 5 millioner mennesker har sett denne på sosiale medier. Har du sett den? Hvis ikke bør du gjøre det nå:

IclendaMat -Logo.png